نیترات پتاس و کاربرد آن

پتاسیم نیترات یا شوره یک ترکیب شیمیایی است. این ماده در محل‌هایی مانند دیوارهٔ غارها به صورت طبیعی به مانند گرد سفید رنگی وجود دارد. پتاسیم نیترات یک اکسید‌کننده نسبتا قوی است. نیترات پتاسیم آب را به خوبی جذب می‌کند، بنابراین در محصولاتی مانند باروت که از شوره استفاده می‌شود در اثر قرارگرفتن در هوای آزاد رطوبت می‌گیرد و خراب می‌شود.

نیترات پتاسیم پودری جزء اکسید کننده (تامین کننده اکسیژن) پودر سیاه است.

قبل از تثبیت صنعتی نیتروژن در مقیاس بزرگ از طریق فرآیند هابر، منبع اصلی نیترات پتاسیم، رسوبات متبلور شده از دیواره‌های غار یا تخلیه مواد آلی در حال تجزیه بود.

کپه‌های سرگین یک منبع رایج بودند: آمونیاک حاصل از تجزیه اوره و سایر مواد نیتروژن‌دار برای تولید نیترات تحت اکسیداسیون باکتریایی قرار می‌گرفت. به عنوان جزئی در برخی از کودها نیز استفاده می‌شد.

هنگامی که به تنهایی به عنوان کود استفاده می‌شود، دارای رتبه NPK 13-0-44 است (به ترتیب نشان دهنده 13٪، 0٪ و 44٪ نیتروژن، فسفر و پتاسیم، بر حسب جرم).

کاربرد نیترات پتاسیم پودری

یکی از مفیدترین کاربردهای نیترات پتاسیم پودری در تولید اسید نیتریک است، با افزودن اسید سولفوریک غلیظ به محلول آبی نیترات پتاسیم و تولید اسید نیتریک و سولفات پتاسیم که از طریق تقطیر جزء به جزء جدا می‌شوند.

نیترات پتاسیم همچنین به عنوان کود، در پیشران موشک مدل و در چندین آتش بازی مانند بمب دود استفاده می‌شود که در آن مخلوط با شکر ابر دودی ۶۰۰ برابر حجم خود تولید می‌کند.

نسبت بمب‌های دود با استفاده از ساکارز (پودر قند) و نیترات پتاسیم 40 (C12H22O11): 60 (KNO3) است. می‌توان آن را همانطور که هست استفاده کرد یا با استفاده از صفحه داغ با دقت با هم ذوب کرد.

در فرآیند نگهداری مواد غذایی، نیترات پتاسیم یک عنصر کمیاب در گوشت شور است، اما تئوری‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از نیترات در گوشت‌ها می‌تواند باعث سرطان شود. به عنوان یک ماده نگهدارنده می‌توان آن را به عنوان E252 شناخته شد.

در ساخت بستنی استفاده می‌شود و می‌توان آن را در برخی از خمیردندان‌ها برای دندان‌های حساس یافت. با این که مدرک و اثبات قطعی برای تاثیر آن بر حساسیت دندان وجود ندارد، اخیراً استفاده از نیترات پتاسیم در خمیردندان‌های دندان‌های حساس به طور چشمگیری افزایش یافته است.

اگرچه نیترات پتاسیم در باروت استفاده می‌شود، به خودی خود قابل احتراق یا اشتعال نیست.

نیترات پتاسیم (poe-TAS-ee-yum NYE-trate) شفاف، بی‌رنگ یا سفید است و ممکن است جامد کریستالی یا پودری باشد. بدون بو با طعم تند، خنک و شور است. کمی مرطوب است، یعنی تمایل به جذب رطوبت از هوا دارد.

نیترات پتاسیم که بیشتر به عنوان نمکدان یا نیتر شناخته می‌شود، قرن‌هاست که توسط انسان استفاده می‌شود. به تمدن‌های چین باستان برمی‌گردیم، این ترکیب به‌عنوان ماده‌ای در آتش‌بازی‌ها، برای نگهداری غذاها، برای ایجاد یکنواختی سوختن بخور، افزایش میل جنسی مردانه و برای معجون‌های جادویی استفاده می‌شد.

چت در واتساپ